RSS

Treaba cu valuta

16 dec.

capra

Inca o lectie la care nea’ Vasile a dat chix a fost cea cu valuta si cursul de schimb cand m-a facut pe mine si pe ai mei colegi sa credem ca o astfel de notiune sau mai bine zis comprehensibilitatea ei ar avea vreo legatura cu gradul nostru de inteligenta. Imi amintesc cum in anul scolar 2004-2005 rasfoiam prin caietul de economie si ma refugiam in manual ca sa constat ca si respectiva lucrare era intocmita de stiu eu ce omolog de la Bucuresti sau din provincie de-al stimatului domn Vasile. Cand spun omolog, nu ma refer la functie ci la faptul ca a manifestat aceeasi grija pentru o expunere facila si un limbaj accesibil elevului din momentul in care a inceput sa redacteze lucrarea pana cand a considerat-o buna de tipar.

Omul era nedumerit cum de nu reusesc cimpanzeii si caprele sa priceapa ca poti obtine un profit daca tu cumperi ieftin si vinzi scump atunci cand cursul creste, respectiv daca vinzi scump si cumperi ieftin atunci cand cursul scade. Imi amintesc ca omul gesticula foarte agasat in fata unei scheme cam mazgalite care nu facea altceva decat sa rezume intr-un mod grafic explicatia eliptica de mai sus. Treaba asta cu valuta nu e atat de greu de inteles, dar e greu sa o explici astfel incat un elev de clasa a11-a sa o si inteleaga.

In cazul in care tu vrei sa cumperi perechea euro-leu si cursul este sa zicem 4.5, inseamna ca vei cumpara euro si vei vinde lei. Dai 4.5 RON si primesti 1 EUR, exact ca si cum ai cumpara o sticla de apa contra acestei sume, doar ca in loc de sticla sau produsul respectiv tu primesti acum o moneda de 1 euro. Cand CURSUL CRESTE asta inseamna ca LEUL SLABESTE din moment ce acum cursul e 4.6. Cu alte cuvinte acum leul e mai slab si ai nevoie de 4.6 RON ca sa cumperi o moneda de 1 euro. Daca tu cheltui 4.5 lei ca sa cumperi 1 euro si ulterior vinzi acest euro la un pret de 4.6 RON, ai un profit de 0.1 RON. E ca si cum cumperi o sticla de apa cu 4.5 RON si o dai cu 4.6, na mare filozofie…

In mod oarecum invers se intampla la o scadere a cursului de schimb. Tu vinzi 1 euro si primesti pe el 4.5 RON, iar apoi cand cursul scade la 4.4 RON o sa poti cumpara cu acesti 4 lei si 50 de bani nu doar 1 euro, ci 1.02 euro, ceea ce inseamna ca ai obtinut 2 eurocenti profit din respectiva tranzactie.

Marile greseli pe care Vasile le-a facut au fost ca a omis sa clarifice semnificatia pe care o are cresterea/scaderea cursului de schimb si forma (adica valuta) in care se obtine profitul. Cand cursul creste, asta inseamna ca a2-a moneda din pereche, in cazul asta leul, slabeste, iar cand cursul scade, a2-a moneda se intareste. Daca tu cumperi si vinzi cand cursul EUR/RON creste, profitul tau va fi in lei. Daca vinzi si cumperi cand EUR/RON scade, profitul va fi in euro.

Pe vremea aia Vasile Rus avea doar pentru serviciile prestate la Colegiul National „Unirea” din Targu Mures un salariu net de 2000 de lei, plus jumate de catedra la Colegiul National „Al. Papiu Ilarian” si ore la modulul psiho-pegagogic la unele sectii din cadrul Universitatii „Petru Maior”. Apropo de curs valutar, nu stiu cat era un euro pe vremea aia, dar cumulat, nenea asta facea in jur de 4000 de lei pe luna ca ochiu si nu era capabil sa explice lucruri care tin de cea mai elementara logica, in schimb ajuns acum la pensie nu se sfieste sa afirme in cotidienele muresene ca „a facut performanta”.

Daca tu nu esti in stare sa ii explici unui elev ca daca cumpara o sticla cu 4 lei si 50 de bani si o da cu 4 lei si 60 de bani, obtine 10 bani profit, sau daca o vinde cu 4 lei si 60 de bani si o cumpara inapoi cu 4 lei si 50 de bani, ramane cu o sticla de apa si 10 bani profit si dupa toate astea spui ca ai avut performante ba ii mai faci pe aia si tampiti si incapabili, inseamna ca…ai o problema…

Spre deosebire de acest domn si altii ca dansul, elevii se vad nevoiti sa joace dupa alte reguli din moment ce statutul elevului in Romania il face pe acesta foarte vulnerabil in fata unor vendete (materializate in note mici date in mod abuziv) puse la cale de profesori care raman fara argumente in fata unor interlocutori mai inteligenti si mai capabili decat domniile lor, zei venerati cata vreme au pixul si catalogul si iti pot pecetlui viitorul, dar desacralizati, injurati, amenintati si uneori chiar batuti odata ce relatia de 4 ani de vasalitate ia sfarsit.

Incapacitatea acestui domn Vasile de a gasi o metoda mai civilizata si democratica (demisia sau angajarea la alta institutie de invatamant de stat/privat) de a-si exprima dezaprobarea (intr-un fel complet justificata) fata de ignoranta elevilor, imi intareste convingerea ca invatamantul romanesc se afla din multe puncte de vedere la nivel de Ev Mediu sau in cel mai bun caz de mijloc de secol 20.

 

Etichete: , , , , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat: